SISSEJUHATUS Antud teema valisin ma seetõttu, et tänapäeva autod on väga tihedalt seotud informaatikaga ning oskus nendega suhelda võib päästa suurtest või ebavajalikest remondikuludest. Seetõttu soovisingi uurida lähemalt USB adapterite käideldavust autoga suhtlemisel probleemide tuvastamiseks või ennetamiseks, et vajadusel saaksin ka oma auto probleemidest teada. Töö tegemise käigus uurin lähemalt miks ning kuidas autosid diagnoositakse ning milline on adapterite ehitus ja tööpõhimõte. Eksperimentaalses osas ühendan kaks erinevat adapterit kahele erinevale autole järele ning vaatan, kas ja millist infot on võimalik nende abil lugeda. Töö lõpus esitan kokkuvõte ning enda soovitused USB adapterite ja nende käideldavuse kohta. 1. AUTODIAGNOSTIKA 1.1. Mis on autodiagnostika? Diagnostika- „masinate, seadmete tehnilise seisukorra uurimine võimalike rikete ennustamiseks ja ennetamiseks“. Mõistest „diagnostika“ tulenevalt võib autode diagnostikaks lugeda auto tehnilise seisukorra uurimist erinevate rikete ennetamiseks ning parandamiseks. Autostaap OÜ kodulehel on võrreldud autodiagnostikat meditsiiniga. Seda seetõttu, et kui inimesel tekivad tervisehädad, siis viiakse läbi erinevad analüüsid, mille abil uuritakse välja tervisehädade põhjustajad ning sama tehakse ka autodega, uurides probleemide tekete põhjuseid. Autode armatuurlaual on küll palju erinevaid tulesid, mis annavad riketest teada, kuid see ei anna täpset vastust, mis autol viga on. Seetõttu ühendataksegi auto arvutiga, et saada kogu info auto kohta ning leida ülesse vea põhjustaja. Autode diagnostika on hea ka sellepärast, et vea kõrvaldamiseks ei pea läbi viima katse-eksitus meetodit, ehk saab ära hoida suured kulutused väikse vea parandamiseks. 1.2. Kuidas viiakse läbi autode diagnostikat? Autode vigade diagnoosimiseks on vaja ühendada arvuti auto OBD (On-Board Diagnostics) süsteemiga. „OBD süsteemi eesmärgiks on jälgida mootori heitmeid mõjutavate osade tööd ja seisukorda, salvestada rikete/häirete korral veakoodid pardaarvuti rikkemällu ning võimaldada veakoodide hilisemat lugemist“. Selleks on vaja kasutada adaptereid. Adaptereid on põhiliselt nelja erinevat tüüpi: käes hoitavad skaneerimise tööriistad, mobiilidel põhinevad tööriistad, personaalarvutil põhinevad tööriistad ning andmelugejad. Kõige lihtsamad diagnoosimise vahendid on käes hoitavad koodilugejad. Nende abil saab lugeda ning kustutada auto mälus olevaid veakoode. Kallimad variandid on võimelised ühendust võtma ka ABS-i ja turvapatjade ajuga. Mobiilidega töötavad adapterid on ühenduses kas WIFI või Bluetooth-i abil ning nendega on võimalik lugeda autode reaalaja andmeid kui ka veakoode. Personaalarvutil töötavad diagnostikavahendid on vägagi populaarsed, sest neil on suurem andmete kogumise võimalus, suurema resolutsiooniga ekraan kui käes hoitavatel tööriistadel ning PC variandid on paindlikumad, sest on võimalik kasutada erinevate tootjate programme. PCga ühendatud adapter muundab OBD-IIlt pärinevad signaalid arvutile vastuvõetavaks ning seejärel muudab programm saadud info kasutajale kättesaadavaks. Andmelugejad loevad autode andmeid tavakasutusel pika aja jooksul ning hiljem on võimalik neid andmeid analüüsida ja vajadusel auto parameetreid muuta spetsiaalsete tööriistadega. Peale arvuti ühendamist adapteriga tuleb käivitada programm, mille abil on võimalik luua ühendus adapteri ja autoga ning läbi viia erinevaid operatsioone alates andemete lugemisest kuni parameetrite muutmiseni. Kuna adapterid ja programmid on erinevate võimekustega ning nende ja auto vahel võib suhtlemisel raskusi ilmneda, siis on diagnoosimise võimalused piiritletud. 2. TÖÖS KASUTATAVAD ADAPTERID 2.1. Adapterid Töös kasutatavad adapterid on Vgate Advanced OBD Scan Tool adapter ning K+DCAN (INPA Compatible) adapter. Esimese puhul on tegu nii-öelda universaalse adapteriga ning teise puhul on tegu BMW diagnoosimiseks mõeldud adapteriga. 2.2. Adapterite ehitus. Adapterid koosnevad OBD-II isasest pistikust, kiibist ning USB juhtmest. Isase pistiku ülesandeks on emase pistikuga ühendumine ning andmete edasi andmine kiibile. Kiibis toimub andmete muutmine arvutile arusaadavasse keelde ning USB kaablit pidi kantakse info edasi arvutile, kus seda on võimalik edasi töödelda. 2.3. Adapteritega ühilduvad programmid Selleks et autolt tulnud andmeid mõista, on vaja need muuta kasutajale arusaadavaks. Selleks on loodud erinevad programmid, mis muudavad OBDlt tulnud informatsiooni kasutajale visuaalselt nähtavaks ning mõistetavaks. Iga programm on erinev ning seetõttu on neil ka omad vead ja head ning kasutaja peab leidma omale sobivama, millega tööd teha. 2.3.1. INPA Tegu on BMW-de diagnostikaks mõeldud programmiga. Selle programmiga on võimalik lisaks mootoriga ühendamisele ühendust võtta ka teiste auto süsteemidega, mida juhivad arvutid, nagu näiteks kliimasüsteem või kesk lukustus. Programmiga on võimalik muuta ka järgneva hooldusintervalli aega. Programmi kasutatav versioon on V5.0.2. Programm toodud joonisel 2.1. Joonis 2.1. INPA 2.3.2. OBDAutoDoctor Tegu on universaalse lihtsalt kasutatava tarkvaraga, mille abil on võimalik ühendust võtta OBD süsteemiga ning muuta oma arvuti võimekaks diagnostikavahendiks. Sobilik andmete reaalajas vaatamiseks ning mootori ohutule kustutamiseks. Võimalik lugeda ja kustutada mootori veateateid. Programmil on olemas vabavaraline kui ka tasuline versioon. Programmi kasutatav versioon on V1.6.2. Programm toodud joonisel 2.2. Joonis 2.2. OBDAutoDoctor 2.3.3. EasyOBDII Tegu on lihtsalt kasutatava diagnostikaprogrammiga, millel on olemas nii vabavaraline kui ka tasuline versioon. Töötab Windows XP-st kuni Windows 8-ni. Võimalik lugeda andmeid reaalaajas kui ka kustutada mootori ohutuld. Lisaks võimalus lugeda ja kustutada veakoode mälust. Programmi kasutatav versioon on V2.5.0. Programm toodud joonisel 2.3. Joonis 2.3. EasyOBDII 3. EKSPERIMENT 3.1. Katsete tingimused Katsealusteks objektideks on kaks autot: BMW E39 525d Touring esmase registreerimisega 2001 ning Seat Leon 1.6 esmase registreerimisega 2008. Katsete läbiviimiseks kasutusel olevaks arvutiks on Samsung N220. Arvuti andmed: Intel(R) Atom(TM) CPU N450@1.66GHz; 1GB RAM. Tarkvaraks on Windows XP SP3. 3.2. BMW uurimine 3.2.1. INPA ja K+DCAN Ühendasin arvutiga K+DCAN adapteri ning käivitasin INPA ning tulemus näha joonisel 3.1. Joonis 3.1. INPA ja K+DCAN ühendatud Edasi tuli kasutada klahvikombinatsiooni Shift+F9, et ligi saada vanematele BMW mudelitele ning seejärel tekib uus ekraan, kus on toodud välja vanemad BMW mudelid ning vastavalt mudelile valikud. E39-l on järgnevad variandid: mootor, käigukast, šassii, kere ning kommunikatsiooni süsteem. Iga variandi all on alaosad, mis suunavad täpsema osa juurde. Näide valikutest joonisel 3.2. Joonis 3.2. INPA valikud Esiteks võtsin lahti mootori info ja koodide lugemise. Sealt on võimalik edasi valida kas info, identifitseerimise, koodimise, vigade mälu, staatuse lugemise, aktiveerimise, reguleerimisväärtuste või ekraanitõmmise võimalus nagu näha jooniselt 3.3. Joonis 3.3. INPA valikud mootori menüüs Edasi valisin staatuse lugemise ning valiku analoog 1, kust on võimalik lugeda eelpritse kogust, lati rõhku, eeltoite rõhku, kondensaatori UC1 pinget, juhi poolt soovitud jõu väärtust, põhipritse kogust, sisselaske õhurõhku, kondensaatori UC2 pinget ning pöördemomenti nagu näha jooniselt 3.4. Joonis 3.4. Analoogväärtused 1 Järgnevalt võtsin vaadata analoogväärtused 4, kust on võimalik näha iga silindri korrektuure, mida tehakse ühtlasema mootori töö jaoks ning võimalik näha, kas pihustid hakkavad läbi minema. Seda näha jooniselt 3.5. Joonis 3.5. Analoogväärtused 4 Lisaks külastasin ka keremooduli all olevat lisasoendust, mille valikuid on näha jooniselt 3.6. Kuna süsteem on vigane, siis oli temaga raske ühendust saada. Joonis 3.6. INPA Webasto Kuna tegu on universaalse BMW diagnoosimise tarkvaraga, siis on seal välja toodud kõik võimalikud variandid, mis BMW-dele on paigaldatud ning seetõttu ei ole võimalik kõikide moodulitega ühendust võtta, sest neid pole antud autol olemas ning selle kohta joonis 3.7. Joonis 3.7. INPA kui moodulit pole 3.2.2. INPA ja Vgate Kui ühendada Vgate adapter ning käivitada programm INPA, siis mingit ühenduvust auto ja arvuti vahel ei toimu, nagu näha jooniselt 3.8. ning seetõttu ei ole võimalik autot diagnoosida. Joonis 3.8. INPA ja Vgate 3.2.3. OBDAutoDoctor ja K+DCAN Ühendasin arvutile järele K+DCAN adapteri ning käivitasin OBDAutoDoctor programmi. Kui panin programmi autoga ühendama, siis sain veateate, et tuleb kontrollida adapteri ühilduvust nagu näha joonisel 3.9. Joonis 3.9. OBDAutoDoctor ja K+DCAN 3.2.4. OBDAutoDoctor ja Vgate Ühendasin arvutile järele Vgate adapteri ning käivitasin programmi OBDAutoDoctor ning andsin käsu ühenduda autoga. Programm sai adapteriga ühendust, kuid auto ajuga ühendust ei saadud nagu näha jooniselt 3.10. Joonis 3.10. OBDAutoDoctor ja Vgate 3.2.5. EasyOBDII ja K+DCAN Ühendasin arvutile järele K+DCAN adapteri ning käivitasin EasyOBDII programmi. Programm adapteriga ühendust ei saanud nagu näha jooniselt 3.11. Joonis 3.11. EasyOBDII ja K+DCAN 3.2.6. EasyOBDII ja Vgate Ühendasin arvutile järele Vgate adapteri ning käivitasin programmi EasyOBDII. Programm sai adapteriga ühendust, kuid autoga ühendust ei saadud nagu näha jooniselt 3.12. Joonis 3.12. EasyOBDII ja Vgate 3.3. Seat uurimine 3.3.1. INPA ja K+DCAN Ühendasin arvutile järele K+DCAN adapteri ning käivitasin INPA. INPA sai adapteri kaudu kätte info, et Seati akult tuleb vool ning süüde on sees, kuigi midagi teha ei saanud, sest Seat moodulid ei ühildu ühegi BMW omaga. Ühenduse kohta joonis 3.13. Joonis 3.13. INPA ja K+DCAN 3.3.2. INPA ja Vgate Ühendasin arvuti järele Vgate adapteri ning käivitasin INPA. INPA andmeid adapteri kohta ei saanud. Joonis 3.14. selle kohta. Joonis 3.14. INPA ja Vgate 3.3.3. OBDAutoDoctor ja K+DCAN Ühendasin arvutile järele K+DCAN adapteri ning käivitasin OBDAutoDoctori. Programm ühendust adapteriga ei saanud ja käskis kontrollida adapteri ühilduvust nagu näha joonisel 3.15. Joonis 3.15. OBDAutoDoctor ja K+DCAN 3.3.4. OBDAutoDoctor ja Vgate Ühendasin arvuti taha Vgate adapteri ning käivitasin OBDAutoDoctori. Auto ja programm said ühenduse nagu näha joonisel 3.16. Joonis 3.16. OBDAutoDoctor ja Vgate Seejärel valisin vasakult valiku „Diagnostics“ ning sealt oli võimalik lugeda, kas auto ajus on kirjas veakoode nagu näha joonisel 3.17. Joonis 3.17. OBDAutoDoctor Diagnostics Peale seda liikusin valikule „Monitoring“ ning sealt oli esimese asjana võimalik näha, mis testid autole olid läbi viidud, kui juhe järgi ühendati. Selle kohta joonis 3.18. Joonis 3.18. OBDAutoDoctor Monitoring Järgnevalt valisin võimaluse „Sensors“ ning sealt oli võimalik vaadata live-is erinevate sensorite väärtusi nagu näha jooniselt 3.19. Joonis 3.19. OBDAutoDoctor ja Sensors Järgenvalt valisin „Osciloscope“ ning tegin läbi ühe minutilise tühikäigu jälgimise ning sellest joonis 3.20. Joonis 3.20. OBDAutoDoctor ja Osciloscope 3.3.5. EasyOBDII ja K+DCAN Ühendasin arvutile järele K+DCAN kaabli ning käivitasin programmi EasyOBDII. Programm ei saanud adapteriga ühendust nagu näha joonisel 3.21. Joonis 3.21. EasyOBDII ja K+DCAN 3.3.6. EasyOBDII ja Vgate Ühendasin arvutile järele Vgate adapteri ning käivitasin EeasyOBDII. Arvuti sai läbi adapteri autoga ühenduse nagu näha joonisel 3.22. Joonis 3.22. EasyOBDII ja Vgate Seejärel valisin vasakult „Show live data“ ning mingil põhjusel ei saanud ma mitte mingeid andmeid nagu näha joonisel 3.23. Sama toimus ka teiste valikutega. Joonis 3.23. EasyOBDII ja Show live data 3.4. Tulemuste kokkuvõte ja soovitused Katsest järeldub, et BMW-d on võimalik diagnoosida ainult K+DCAN adapteriga ning sellele vastava programmiga INPA. Ülejäänud programmid ning teine adapter ei olnud võimelised selle autoga ühendust võtma. Seati uurimiseks kõlbab ainult Vgate adapter ning programmidest sobivad EasyOBDII ning OBDAutoDoctor. Neist kahest on parem OBDAutoDoctor, sest teine programm ei tahtnud mingeid andmeid näidata. Seega kui on vajadus diagnoosida BMW-d, siis tuleb osta adapter, mis on ainult selle automargiga ühilduv ning kasutada INPA-t, mis ongi loodud ainult BMW diagnoosimiseks. Kui on plaan diagnoosida Seati, siis soovitan osta endale Ross-Tech-i VCDS adapter ja tarkvara, mis on mõeldud VAG autode jaoks. Seda soovitan seetõttu, et kunagi sai kasutatud tuttava VCDS adapterit ning see oli vägagi võimekas. Universaalset odavat adapterit ei soovita osta, sest selle võimalused on vägagi väiksed. 4. KOKKUVÕTE Autode diagnoosimine võimaldab näha, mis vead on autol küljes ning parandamine ei pea toimuma katse-eksitus meetodil. Seetõttu on autode remontimine odavam ning vea leidmiseks kulub vähem aega. Auto ajuga ühenduse saamiseks tuleb kasutada vastavat adapterit ning programmi. Soovituslik oleks leida auto margile vastav adapter ning selle adapteriga töötav programm. Odavad universaalsed adapterid on vägagi algelised ning need, mis juba rohkem võimalusi pakuvad on vägagi kallid ning tavakasutajale ei ole see just kõige mõistlikum ost. Töö tegemise käigus sain teada, et odavad universaalsed kaablid on väga algelised ning paljud programmid ei toeta neid. 5. KASUTATUD KIRJANDUS 1. http://www.eki.ee/dict/ekss/index.cgi?Q=diagnostika&F=M Kasutatud 22.11.2014 2. http://autostaap.ee/autodiagnostika/ Kasutatud 22.11.2014 3. http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics Kasutatud 22.12.2014 4. http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f99/bmw-inpa-diagnostics-idiots-guide-getting-started-t85220/ Kasutatud 22.12.2014 5. http://www.obdautodoctor.com/ Kasutatud 22.12.2014 6. http://www.easyobdii.com/ Kasutatud 22.12.2014 24